• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82131
+
-

تولید ۲۵۰۰ متر‌ مربع فرش دستباف در مهاباد

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد از تولید 2500 متر‌ مربع فرش دستباف در این شهرستان و افزایش ۲۰ درصدی تولید در این حوزه در نیمه نخست سال جاری خبر داد. «چیا قربانی‌اقدم» به ایرنا گفت: مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش افشار و درشت بافت افشان است که به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ درصد تولیدات را شامل می‌شود. 

وی با بیان این‌که افزایش نرخ ارز موجب سودآوری صادرات فرش دستباف در کشور شده است، ادامه داد: فرش درشتباف افشان این شهرستان، براساس سفارش‌های خارجی، توسط بافندگان مهابادی تولید و صادر می‌شود. قربانی‌اقدم با بیان این‌که فرش دستباف مهاباد از محبوبیت خاصی در داخل و خارج از کشور برخوردار است، اظهار کرد: از مجموع فرش تولیدی در این شهرستان، ۷۰ درصد در بازارهای داخلی از جمله شهرهای تبریز، همدان و اصفهان فروخته و بقیه به کشورهای اروپایی و عربی صادر می‌شود.

هم‌اکنون 1800 قالیباف در حوزه فرش مهاباد فعالیت و به صورت فصلی در نیمه دوم هر سال به بیش از ۲ هزار نفر افزایش پیدا می‌کنند.  این مسئول با اشاره به این‌که 1900 نفر در این شهرستان زیر پوشش بیمه قالیبافی هستند، بیان کرد: هم‌اکنون بافندگان در قالب کارگاه‌های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح‌های پشتیبان، شرکت‌های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول تولید فرش دستباف هستند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید